Cer Cari :

22 Jul 2018

Seorang Diri Bukannya Sunyi


Kaklong terbaca artikel Seorang Diri Bukan Bermakna Kesunyian ni dari The Patriot

Masa pi kursus kawen 6 tahun lepas, masa rehat pukul 1 tu semua peserta pi makan.

Kaklong pilih untuk pi solat dulu sebab malas nak beratur amik makanan.

Korang tau la kan perempuan amik makanan macam mana..
Bole bercinta kita tunggu belakang dia.

Plan Kaklong, lepas solat baru makan slow² sampai pukul 2, terus masuk dewan sambung kursus.

Kaklong jenis malas duk congok tunggu lama².

Lepas abes solat, Kaklong pun pi makan.

Tengok ada 3 perempuan je tengah makan dan lauk banyak lagi.

Dengan senang hati cedok nasi dan lauk pauk tu lalu duduk semeja dengan perempuan² yang tengah makan tadi.

Meja tak banyak pun, apa salahnya duduk dengan dorang kan.

Tengah syok² makan dengan damainya, dua perempuan bangun dan beredar.

Sorang lagi perempuan tak bangun² walaupun pinggan dah licin.

Kaklong pandang dia dan dia berkata "Takpe², makan la saya teman," sambil senyum ikhlas.

What?
No, jangan temankan aku (jerit dalam hati)

"Takpe la, pergi je," ujarku dengan penuh kesopanan dan kesusilaan.

"Takpe². Saya faham. Tak selesa makan sorang², apalagi ada lelaki kat situ," seraya menuding ke arah meja makan lelaki.

Sebenarnya Kaklong tak kesah pun makan sorang.
Ada lelaki atau takde lelaki.
Kaklong tak rasa awkward pun.
Malah Kaklong sangat selesa kalau sorang diri.

Mengenangkan keikhlasan dia, Kaklong pun mempercepatkan rentak makan, supaya tangan dia tak kering dek lauk pauk tadi.

Rasa sangat tak selesa makan cepat², sedangkan bajet tadi nak makan dengan aman sentosa sambil menikmati angin sepoi² bahasa.

Pastu ada la plan nak tambah nasi n ratah ayam seketul lagi sebab sedap dan lauk tu pun banyak lagi.

Tapi bila ada orang tunggu, takkan nak pi tambah pulak..

Huwa huwa huwaaaa...

Lepas makan kami basuh tangan dan masuk ke dewan.

Masa tu ada 15 minit lagi nak pukul 2pm, dan penceramah masuk pukul 2.30pm.

45 min Kaklong duk congok for nothing!

Moralnya ialah lenkali Kaklong bila nak makan tu duduk la meja kosong, tak payah sopan sangat duk ngan orang lain. Orang lain pula serba salah nak tinggalkan kita sorang². Padahal memang kita nak sorang².

Lesson learned 😌

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen la sikit ^^